Szkolenia rzeszowskie - Kontakt w leczeniu

Przejdź do treści
MATERIAŁY EDUKACYJNE
Oceny uczestników szkoleń w Rzeszowie
21.02.2018 r.

Kolejne szkolenia na Podkarpaciu już za nami… Dowiedz się, jak nasze szkolenia oceniają ich uczestnicy – grupa pielęgniarsko-lekarska z Rzeszowa.

Jesteśmy po kolejnych szkoleniach w projekcie „Kontakt w leczeniu” kierowanych do personelu medycznego/niemedycznego, które ty razem miały miejsce na Podkarpaciu – w Rzeszowie, w dniach 16-17 lutego 2018r. Szkolenia dla pielęgniarek/lekarzy prowadzone były przez specjalistów z bogatym doświadczeniem, w teamie: lek. specjalista psychiatra Aneta Rewer, psycholog dr n. med. Elżbieta Krawczyk-Pasławska oraz mgr Katarzyna Wrona.

Uczestnikami były pielęgniarki i jeden pielęgniarz oraz dwie panie doktor. Obawialiśmy się tego połączenia ale, jak się okazało, zupełnie niepotrzebnie. Zajęcia przebiegały bez żadnych problemów. Uczestnicy byli aktywni i zaciekawieni. Zadawali dużo pytań, dzielili się własnym doświadczeniem, co wykorzystali wykładowcy. Jak opowiada Pani Elżbieta Krawczyk-Pasławska – psycholog dużo treści przekazałyśmy bazując na zapotrzebowaniu grupy (tzn. zrealizowałyśmy cały założony materiał bazując na przykładach podawanych przez uczestniczki). Przećwiczyłyśmy parafrazowanie, klaryfikację, odzwierciedlenie i FUKO na przykładach podawanych przez uczestniczki (i jednego uczestnika). To naszym zdaniem pomogło w oswojeniu się z pracą na forum grupy (przełamało barierę wstydu). Sporą część zajęć zajęła praca z pacjentem agresywnym. Nie było żadnego problemu ze scenkami. Od początku zaproponowałyśmy odegranie roli negatywnej (najgorszej pielęgniarki/ lekarza). Dużo było przy tym śmiechu, co rozładowało napięcie w grupie.  Następnie wspólnie z grupą poszukiwaliśmy poprawnej wersji. Ta sama osoba odgrywała wersję poprawną, potem omawiałyśmy alternatywy i możliwe wersje podobnych sytuacji.

Cieszy nas niezmiernie fakt, iż uczestnicy szkoleń wystawili prowadzącym wysokie noty w ankietach oceny końcowej szkolenia. Mamy nadzieję, iż udział w szkoleniu nauczył uczestników otwartej, nastawionej na pacjenta komunikacji, która docelowo nie posłuży tylko pacjentom, ale także pomoże im samym czerpać większą przyjemność z pracy. Poniższa lista prezentuje wybrane opinie uczestników szkoleń zebrane w formie pisemnej na podstawie końcowych ankiet oceny szkolenia. Każda opinia pochodzi od innego uczestnika. Mamy nadzieję, że będą pomocne potencjalnym uczestnikom, przy ewentualnym zamiarze udziału w szkoleniach z komunikacji interpersonalnej.

  • „Scenki genialne - był to dla mnie pewien wstrząs – w pozytywnym tego słowa znaczeniu.”
  • Jestem bardzo zadowolona, szkolenie pogłębiło moją wiedzę co do komunikacji z pacjentami psychiatrycznymi. Autentyczne były scenki z pacjentami – wykonaniu uczestników kursu i pacjenta tzw. symulowanego.”
  • „Pracuję z osobami przewlekle psychicznie chorymi. Takie kursy powinny być obowiązkowe wręcz. Te „scenki” – o dziwo, że można tak rozwiązywać problemy, „kłótnie”, sprzeczki …, co wyrywa z utartych schematów. Gratulacje dla prowadzących!”
  • „Kontakt z pacjentem uzależnionym wymaga dużo więcej uwagi – więcej czasu. Najbardziej podobały mi się scenki z pacjentem symulowanym – najwięcej korzyści”.
  • „Najbardziej podobała mi się interpretacja scenek z pacjentem symulowanym, pozwoliło mi to zrozumieć zasady właściwej komunikacji oraz wszelkiego rodzaju przykłady z życia.”
  • „Najbardziej podobały mi się scenki”
  • „Jestem bardzo zadowolona z wykładów – wykorzystam w swojej pracy”
  • „Bardzo podobał mi się sposób prowadzenia szkolenia w formie scenek sytuacyjnych, Liczne przykłady z życia pomogły lepiej zrozumieć omawiany temat. Pomocne okazały się filmiki w zobrazowaniu problemu. Szkolenie mogłoby trwać dłużej ponieważ było bardzo celowe.”
  • „Szkolenie przygotowane bardzo profesjonalnie. Najbardziej podobała mi się realizacja scenek”
  • „Szkolenie profesjonalne”
  • „Najbardziej podobał mi się symulowany pacjent”
  • „Jestem bardzo zadowolona ze szkolenia, na pewno polecę znajomym w pracy,”
  • „Najbardziej podobały mi się warsztaty – ćwiczenia z pacjentem.”
  • „Bardzo podobały mi się prezentowane scenki, bo przyczyniło się to do głębszego przemyślenia danej sytuacji, wczucie się w sytuację i praktycznego poszukiwania rozwiązania. Mam nadzieję, że uda mi się zapamiętać i wykorzystać w praktyce przekazane treści.”
  • „Scenki z pacjentem super autentyczne – gratulacje dla aktora”
  • „Szkolenie było przygotowane na wysokim poziomie. Wykładowcy byli bardzo mili i stwarzali pozytywną atmosferę. Szkolenie pod względem merytorycznym wyczerpujące.”
  • „Szkolenie bardzo ciekawe i zajmujące. Bardzo podobały mi się improwizowane scenki zachowań w trudnych sytuacjach z pacjentem. Tematyka szkolenia była zgodna z moją potrzebą wykorzystania w mojej pracy w środowisku pacjenta.”
  • „Szkolenie prowadzone bardzo profesjonalnie. Sposób, metoda na wysokim poziomie. Prowadzący w sposób jasny, przejrzysty i zrozumiały tłumaczyli problematykę tematu. Jestem bardzo zadowolona z uczestnictwa w szkoleniu.”
  • „Szkolenie przeprowadzono wyczerpująco pod względem merytorycznym oraz sposobu prezentacji. Widzę potrzebę szkoleń o podobnej tematyce. Niezwykle cenne doświadczenie podczas odgrywania scenek rodzajowych z symulowanym pacjentem i ich omawianie. Brawo!”

Udana komunikacja jest podstawą każdej relacji. Myśląc o komunikowaniu się z drugim człowiekiem, czyli po prostu o umiejętności rozmowy z ludźmi jesteśmy obarczeni doświadczeniami z własnego życia. Różne doświadczenia w kontaktach z innymi przenosimy na grunt prywatny bądź zawodowy. Trudnym jest oderwanie własnych emocji od komunikowania się z obcymi ludźmi.

Jest to o tyle poważna sprawa gdy istotą naszej pracy jest właśnie kontakt z drugim człowiekiem. Tak jest właśnie w relacji personelu medycznego/niemedycznego z chorym. Tu umiejętność kontaktu jest podstawą pracy personelu medycznego/niemedycznego. Należy podkreślić, iż w szkoleniu zawodowym personelu medycznego/niemedycznego nie przywiązuje się należytej wagi do tego, jak ważnym zagadnieniem, decydującym często o wyniku terapii, jest umiejętna komunikacja. Efektem tych zaniedbań są pacjenci niedoinformowani, zezłoszczeni na personel sytuacjami w których poczuli się niezrozumiani czy zlekceważeni. Szkolenie „Kontakt w leczeniu” prowadzone przez Szpital Babińskiego w Krakowie ma na celu pomoc profesjonalistom, kontaktującym się zawodowo z osobami chorującymi psychicznie w lepszym, skuteczniejszym porozumiewaniu się z tymi osobami.

Na czym polegają zajęcia w ramach naszych szkoleń? Jest to mieszanka technik warsztatowo – seminaryjnych. Zespół tworzący program dydaktyczny zdecydował, na podstawie własnych doświadczeń, a także ankiet zbieranych wśród potencjalnych uczestników szkoleń, że będzie ono dotyczyło czterech podstawowych grup pacjentów: z zaburzeniami psychotycznymi, uzależnieniami, zaburzeniami osobowości i pacjentów psychogeriatrycznych. W ramach tej ostatniej grupy zawarta będzie zarówno problematyka zespołów otępiennych, jak i częstych w tej wiekowej zaburzeń depresyjnych. Bardzo użytecznym narzędziem dydaktycznym, które chwalą sobie uczestnicy szkoleń, są filmy przygotowane specjalnie na potrzeby tego szkolenia, ćwiczenia, oraz wykorzystanie metody odgrywanie ról „aktor-wykładowca-uczestnik” – czyli jak uczyć się przez działanie.
Odgrywanie ról to kluczowa metoda w nauce tzw. umiejętności społecznych, np. obsługi pacjenta w recepcji/rejestracji, prowadzenia wywiadu lekarskiego, itp. Jest to podstawowa technika
w szkoleniach dla pracowników placówek medycznych. Odgrywanie ról, a właściwie wszystkie metody, które nazywamy uczeniem przez działanie, są szczególnie wskazane, gdy chcemy osiągnąć dwa rodzaje celów szkoleniowych:
- afektywne (emocjonalne),
- behawioralne (dotyczące konkretnych umiejętności).

Uczenie poprzez odgrywanie ról z jednej strony pomaga uczestnikom w uświadomieniu sobie własnych postaw, przekonań czy wręcz sposobów reagowania w określonych sytuacjach – czyli skupiamy się tu na celach emocjonalnych. Z drugiej strony odgrywanie ról pomaga uczestnikom wykształcić nowe umiejętności i przećwiczyć stosowanie nowych procedur/algorytmów postępowania – czyli osiągnąć cele behawioralne. Z tego powodu, że odgrywanie ról pomaga osiągnąć równocześnie te dwa rodzaje celów jest kluczową metodą w szkoleniach z zakresu komunikacji z pacjentem, a szczególnie umiejętności radzenia sobie w trudnych rozmowach, np. z pacjentem roszczeniowym.

Zakładanym przez nas podstawowym trwałym rezultatem Projektu będzie zwiększenie odpowiednich umiejętności interpersonalnych personelu medycznego/niemedycznego odnoszących się do specyficznych potrzeb osób cierpiących na zaburzenia psychiczne. Wszystkie opisane w Projekcie działania sprzyjać będą trwałości rezultatów/produktów. Dziać się to będzie poprzez monitoring jakości świadczonych usług, jak też wymianę wiedzy i doświadczenia między specjalistami, edukację społeczeństwa i zmianę postaw wobec zaburzeń zdrowia psychicznego.
KONTAKT
Biuro Projektu:
Szpital Kliniczny im. dr. J. Babińskiego SPZOZ w Krakowie
ul. dr. J. Babińskiego 29, 30-393 Kraków

Rekrutacja:
Jolanta Wdówka
Infolinia Projektu: kom. 504-947-744
fax 12 262-13-35
jolanta.wdowka@babinski.pl
NPZ.CO3_2017_Szkolenia_dla_personelu_ medycznego_oraz_niemedycznego  tj. lekarzy, pielęgniarek/ pielęgniarzy, farmaceutów, pracowników rejestracji/sekretarek medycznych
Witryna używa plików cookies wyłącznie w celach statystycznych. Nie prowadzimy działalności handlowej, ani reklamowej.
Do pobrania:
Regulamin rekrutacji i uczestnictwa w projekcie

Program Szkolenia jednodniowego

Program Szkolenia dwudniowego

Formularz zgłoszeniowy

Wróć do spisu treści