MATERIAŁY EDUKACYJNE

VIII Forum Psychiatrii Środowiskowej we Wrocławiu |
Pierwsze szkolenia już za nami... |

Pierwsze szkolenia już za nami…
22.01.2018.
Zaburzenia psychiczne to problem dotykający coraz więcej Polaków. Wzrasta liczba osób, które w którymś momencie życia zapadają na depresję, cierpią na zaburzenia lękowe, uzależniają się od różnych substancji, podejmują próby samobójcze. Lekarzom łatwiej jest stwierdzić u nich chorobę i ich leczyć kiedy ich funkcjonowanie wyraźnie pogarsza się, oni sami czują wtedy, że potrzebują pomocy. Jest jednak szereg zaburzeń psychicznych, które trwają latami, wplatają się w charakter danej osoby i często nawet sam pacjent dotknięty nimi, nie wie, że jego problem można skutecznie leczyć. Zaburzenia osobowości, depresja, zwłaszcza u młodych ludzi mają bardzo różny, czasem trudny do rozpoznania charakter – młodzi ludzi dokonują samookaleczeń, reagują agresją na kontakt, nie ufają dorosłym. Jeśli będziemy lekceważyć ich autoagresywne zachowania, te będą eskalować…
Do lekarzy trafiają rozmaici pacjenci - na przykład z różnymi dolegliwościami, które trudno się leczą. Ich objawy potrafią się z miesiąca na miesiąc zmieniać i pomimo najlepszych chęci lekarzy, trudno jest znaleźć somatyczną przyczynę ich dolegliwości. Są też pacjenci, którzy zaprzeczają swoim problemom, na przykład uzależnieniu. A im dłużej ono trwa, tym trudniej sobie z nim poradzić. I nie mówimy tu tylko o uzależnieniu od alkoholu, także od różnych substancji psychoaktywnych, ale też od niektórych leków. Do lekarzy też trafiają osoby, które same nie wiedzą o tym, że mają emocjonalny problem, szukają uwagi lekarza, nieświadomie licząc, że ten zaopiekuje się nimi i sam zauważy, że problem nie tkwi w ciele, tylko w bolącej psychice… Jak rozeznać się w tym z jakim dokładnie problemem przychodzi do lekarza pacjent, jak nie dać się zwieść manipulującym, czy zaprzeczającym problemom klientom?
Jesteśmy już po pierwszych szkoleniach w projekcie „Kontakt w leczeniu” kierowanych właśnie do lekarzy, pielęgniarek, farmaceutów oraz pracowników rejestracji. Te szkolenia, prowadzone przez specjalistów psychiatrów oraz psychologów z bogatym doświadczeniem klinicznym, mają na celu właśnie uwrażliwienie tych osób na psychiczne problemy ich pacjentów. Mają też na celu nauczyć ich otwartej, nastawionej na pacjenta komunikacji, która docelowo nie posłuży tylko pacjentom, ale także pomoże im samym czerpać większą przyjemność z pracy. Szkolenia prowadzone są w żywy, niebanalny sposób – opierają się na ćwiczeniach w parach, oraz ćwiczeniach z symulowanym pacjentem. Dzięki temu niejako „na żywo” doświadczyć można jak różne formy rozmowy z pacjentem albo otwierają go i wzbudzają jego zaufanie wobec oferowanej pomocy, albo przeciwnie – zamykają go na kontakt, pozostawiając często samych sobie z problemami, z którymi się zgłaszają.
Jak na razie opinie zarówno wśród prowadzących szkolenia jak i wśród osób biorących w nich udział, są entuzjastyczne. Doceniane jest to, że szkolenia oparte są na formie warsztatowej ale też spora ich część to wykłady na temat poszczególnych zaburzeń i chorób psychicznych, które porządkują wiedzę na ich temat. Szkolenia urozmaicane są także filmami nagranymi dla celów projektu, które pokazują jak różny sposób rozmowy z pacjentem – oceniający go lub nastawiony na słuchanie bez ich moralnej oceny może w konsekwencji doprowadzić do skrajnie różnych efektów w ich leczeniu.
„Lekarze po pierwszym szkoleniu wydawali się bardzo zadowoleni – opowiada Agnieszka Fusińska-Korpik, psycholog ze Szpitala Babińskiego. – w grupie często padały głosy, że odgrywane scenariusze dotyczące tego jak rozmawiać z osobami z konkretnymi zaburzeniami lub chorobami psychicznymi, idealnie odpowiadały ich problemom, z którymi na co dzień borykają się w swojej pracy.”
Lekarze, którzy brali udział w szkoleniu podkreślali jako walor jego dobrą atmosferę, otwartość na potrzeby uczestników oraz nieoceniające, bardzo pomocne komentarze ze strony prowadzących oraz pozostałych uczestników warsztatów. Niektórzy wprost mówili, że po szkoleniu nie będą już odczuwali tak dużego lęku i dyskomfortu związanego z rozmową z pacjentem z zaburzoną osobowością. W szkoleniach podobało się też, że uczestniczyli w nich lekarze różnych specjalności, dzięki czemu można było usłyszeć spostrzeżenia dotyczące pacjentów z różnych perspektyw.
Jedna z uczestniczek szkolenia tak podsumowała dwudniowe szkolenie dla lekarzy: "Wspólne szukanie najlepszych rozwiązań, przy świadomość ograniczeń czasowych i specyfiki pracy w POZ dało wrażenie, że program jest przemyślany i przyniesie efekty w postaci lepszej opieki nad wszystkimi pacjentami, nie tylko chorującymi psychicznie."
Szkolenie bardzo chwaliły sobie także sekretarki oraz pracownicy rejestracji. Doktor Danuta Bochenek, która prowadziła warsztat podsumowuje – „To grupa bardzo otwarta, bardzo chętnie uczestnicząca w ćwiczeniach i angażująca się w ich omawianie. Myślę, że te grupy zawodowe są często niezaopiekowane w należyty sposób, także niedoceniane, brakuje dla nich szkoleń. Wielka to szkoda, gdyż te osoby są bardzo obciążone trudnymi sytuacjami a także przeciążone obowiązkami. Brakuje im jasnych schematów postępowania w awaryjnych sytuacjach. Tematy, które były dla nich najistotniejsze w szkoleniu, to praca z pacjentem agresywnym oraz roszczeniowym.”
Podobnie pozytywnie odebrane zostało także szkolenie dla pielęgniarek i pielęgniarzy. „Uczestnicy byli nastawieni przede wszystkim na odgrywanie scenek - mówi specjalista psychiatrii Marta Hat. – Potrzebowali omówić w grupie różne trudne sytuacje ze swojej pracy związane na przykład z zagrożeniem samobójstwem u pacjenta czy trudności wynikające z kontaktu z pacjentem z zaburzeniami osobowości.
Szkolenia ruszyły w połowie stycznia i będą trwały do końca tego roku. Wszystkich chętnych zapraszamy do udziału w nich.